zondag 17 maart 2013

Noors hart

Via pinterest kwam ik bij het patroon van een mooi gehaakt hart. Ik zocht iets om aan een zeephanger te hangen en dat hartje leek mij geschikt. Een probleempje: het patroon was in het Noors.... Probleem, maar ook een leuke uitdaging.
Het vertalen is gelukt en het haken ook!
Desember 2011 928
Deze foto heb ik van de Noorse weblog van Olavas Verden gehaald, waar je het originele patroon vindt.
Ik neem de vrijheid om de vertaling van het patroon hier te plaatsen.

Haken met haakkatoen en haaknaald 2,5

Maak een ring van 4 lossen, en sluit met een halve vaste.
1e toer: *3 stokjes, 2 lossen*, 4 keer herhalen, totaal van 4 stokjes-groepen

2e toer: *3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 1 losse*, 4 keer herhalen

3e toer: *2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes op de hoek, dan op elk stokje een stokje n(3x), 2 lossen in lossenboog van vorige toer, op elk stokje 1 stokje (3x)*, herhaal *-* aan elke kant.. Dan heb je aan elke kant 10 stokjes. Hecht de draad af.

Hartenboog:
4e toer: Steek aan de achterkant tussen het 4e en 5e stokje in en hecht een nieuwe draad aan. 4 lossen, sla 2 stokjes over, 1 halve vaste, 2 lossen, 2 stokjes overslaan, 1 halve vaste. Draai het haakwerk om, 9 stokjes in de 4-lossen-boog (de 2 lossen gelden als een stokje, dus in totaal 10 stokjes). Sla 2 stokjes over, 1 halve vaste. 2 lossen, sla twee stokjes over, 1 halve vaste (in de hoek van het vierkantje). Draai het werk om.
5e toer: *2stokjes, 1 stokje* op de boog, 1 halvevaste op de hoek van het vierkant (in totaal 16 stokjes). Hecht af.
Haak de andere boog op dezelfde manier.


Rand haken:
Begin op een willekeurige plek. *1 halve vaste, 2 lossen, 1 half stokje in de eerste halve vaste, 1 steek overslaan*, herhaal *-* tot je rond bent.


Maak een lusje van 25 lossen, zet vast tussen de beide hartenbogen.

Ik heb twee hartjes gehaakt en aan elkaar vastgemaakt met het rondhaken van het randje (en lichtjes opgevuld).

Hoe leuk dit hart ook is, het is nog niet helemaal wat ik zocht. Daarom een aanpassing gedaan aan dit patroon.


Het patroon van dit hart volgt binnenkort!






23 opmerkingen:

  1. Dat heb je knap gedaan.
    Die onderste ziet er erg leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap vertaald! Leuke hartjes, ook de tweede is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor, per toeval kwam ik je tegen en ik zocht precies een haakpatroon van zo'n hart.
    Maak normaal altijd papieren kaarten etc. maar ben ook sinds kort gaan haken!!
    Gr Wilma

    BeantwoordenVerwijderen