woensdag 2 oktober 2013

Vissen met een bootje


Op Pinterest staat een foto van een leuk visje om te haken. Maar helaas zonder patroon. Een vriendin vroeg of ik het patroon misschien had, maar nee dus. Maar de foto is wel heel duidelijk, dus heb ik de vis toch kunnen namaken.


Ik heb drie visjes gehaakt. Een ervan is kleiner geworden dan de rest doordat ik bij vergissing met te weinig steken was begonnen.
Ik maakte er een boot en een zonnetje bij. Nu is het een hanger geworden, voor op de kinderkamer.
Het bootje staat op de weblog van Bunny Mummy.

Het zonnetje heb ik deels zelf bedacht. De punten heb ik gemaakt zoals ook de punten van het sterretje van repeat crafter me gehaakt worden.

Patroon voor de zon:
* Haak 6 vasten in een magische ring (of 2 lossen, 6 vasten in de eerste losse), sluit met een halve vaste.
* Haak in elke vaste 2 vasten (=12 steken), sluit af met een halve vaste.
* Haak in de eerste steek 1 half stokje, in de volgende steek 2 halve stokjes, herhaal dit tot het eind van de toer (=18 steken), sluit met een halve vaste
* Haak in de eerste steek 1 vaste, in de volgende steek 1 vaste, in de volgende steek 2 vasten. Herhaal dit tot het einde van de toer, sluit af met een halve vaste (=24 steken).
Nu worden de punten gemaakt:
*Haak 4 lossen. Haak op de 2e losse vanaf de haaknaald 1 vaste, op de volgende losse 1 half stokje, op de volgende losse 1 stokje, op de vaste waar de lossenketting begon 1 dubbelstokje. Sla 2 vasten over, sluit de punt met een halve vaste.
Doe dit 8 keer.
Hecht de draad af.
Haak met oranje een rand van vasten rondom de zon.
Haak met oranje een rondje met kettingsteek op de derde toer.


Het patroon van de vis heb ik ook uitgeschreven. Klik hier om het bestand (PDF) te openen.






3 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige wandhanger! Heel leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je ik was nog op zoek naar een soortgelijk patroontje.
    alleen nu nog even uitzoeken hoe ik die kettingsteek moet doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen