zondag 27 oktober 2013

Wetbag - luierzak

In het Nederlands zou je dit een luierzak kunnen noemen, maar in de wereld van de wasbare luiers wordt deze zak een wetbag genoemd. En uiteindelijk past dat beter, want het is een zak voor allerlei natte dingen: gebruikte luiers, zwemkleding, ......
In Canada heb ik een paar lapjes PUL gekocht, een waterafstotende en ademende stof. Deze stof is lekker soepel en daardoor heel handig voor een wetbag, meer dan bijvoorbeeld geplastificeerd katoen. 
Ik heb al eens eerder wetbags gemaakt, maar die waren gevoerd, stugger en kleiner.
De afmeting van de grote zak: ongeveer 40 x 35 cm, geschikt voor minimaal 4 luiers.
Ik maakte ook een kleine zak van 20 x 25 cm, deze is geschikt voor 1 of 2 luiers, maar ik gebruik hem om flesjes en andere 'lek-risico' dingen in te vervoeren.

Ik heb een gekochte wetbag erbij gebruikt om na te maken. Om de naden echt waterdicht te maken, heb ik de zak genaaid met een Engelse naad.

In grote lijnen gaat het zo:



Zet de rits in tussen twee lappen. (Mijn rits was te lang, maar dat heb ik er later afgeknipt.)
De bodem verschuift als het ware naar achteren. Naai de lappen aan de achterkant mbv een Engelse naad aan elkaar, zie volgende foto's. (dus er zit geen naad aan de onderkant van de zak, die zit aan de achterkant)

Een strookje naaien, dat het draaglusje wordt.
Leg de zak met de goede kant buiten voor je neer en spelt de zijnaden, tot een klein stukje onder de rits.
Nu de Engelse naad: je stikt eerst de zijkanten op elkaar aan de buitenkant, dus met de verkeerde kanten op elkaar......
....hierna draai je de zak binnenste buiten en stik je de naden nogmaals smal op de kant door.

Deze bovenste twee stappen lukken niet bij de rits. Dus op die plek naai je de zak dicht met de goede kanten op elkaar. En daarbij kun je gelijk het draaglusje vastnaaien, ter hoogte van de rits. (dus een paar cm van de zak heeft geen dubbelgenaaide naad)




1 opmerking:

  1. Dit zijn zakjes wat je voor heel veel doeleinden kunt gebruiken. Wat een goed idee om ook de naden waterdicht te maken.

    BeantwoordenVerwijderen