maandag 4 november 2013

Doekjes en tasje


Wij hebben maar één kind in de luiers, maar dan nog gaan de billendoekjes er in rap tempo door.  
Ik zal eerlijk bekennen: gezichten en handen poetsen wij al een hele tijd met doekjes die zo weer schoon zijn in de was (spuugdoekjes). Onze luiers zijn ook wasbaar. Maar bij het verschonen gaat het nog veelal met wegwerp doekjes. 
Tijd voor wasbare billendoekjes dus. En het zelf maken is zo eenvoudig! Eigenlijk is alles van stof geschikt.
Op de weblog van Miss Stik staat een duidelijke beschrijving van welke stoffen gebruikt kunnen worden en hoe je de doekjes maakt. Simpelweg: een stukje stof rondom afwerken met de lockmachine (of met een zigzagsteek).


Mijn eerste setje maakte ik van aan de ene kant een leuke bedrukte tricot en aan de andere kant gebruikte ik molton. De molton is inmiddels heel grauw geworden en de ene stof is meer gekrompen dan de andere, waardoor de rand scheeftrekt. Nou is dit allemaal niet zo erg, gezien waar ze voor gebruikt worden.
Maar toch heb ik een nieuw stapeltje doekjes gemaakt. Dit keer van een lap badstof die ik nog over had (groen) en van een handdoek (blauw). Hup met de lockmachine erlangs, zo klaar. En geen witten dit keer ;-). Ze zijn heerlijk zacht en soepel geworden.


Thuis bewaar ik de doekjes droog en maak ze nat onder de kraan wanneer ik ze ga gebruiken (ik heb ook wel eens een plantenspuit gebruikt, kan ook).
Maar ook bij een uitje kunnen ze natuurlijk mee. Daarvoor maakte ik een tasje met aan de binnenkant een waterafstotende stof zodat de doekjes er alvast nat in kunnen. 

Het tasje is dus gevoerd en hoe je zo'n doos-tasje maakt staat beschreven bij Pretty Modern en An Snag Breac Beo.


Ik maakte ook meteen een billendoekjeshoesje, en deed er een paar van de eigengemaakte doekjes in, als kraamkado.





1 opmerking:

  1. Een super idee!

    Ik gebruik wasbare 'wattenpads' om mijn make up te verwijderen, ideaal! Mijn ogen prikken niet meer en de doekjes gaan zo mee de wasmachine in, die ik toch elke dag laat draaien (-:

    BeantwoordenVerwijderen