maandag 25 november 2013

Kaarsjes

Nog meer kerstlichtjes gemaakt. Dit keer zocht ik iets om rechtstreeks om het waxinelichtje heen te haken. Ik zag ideeën genoeg op internet, maar daarbij zat er een glazen houder om het kaarsje, wat ik niet in huis heb. Ik heb ooit eens bij iemand het leuke idee gezien om een tomatenpureeblikje te gebruiken. En dat is een prima oplossing! Dus je raadt wat wij 's avonds aten....
Het theelichtje met bloempjespatroon van All free crochet heb ik gebruikt als basis. Ook op een Roemeense weblog staat een mooie beschrijving voor het hoesje. En met ditzelfde blog kwam ik op het idee voor de rest van het hoesje: een kronkelige versiering.


Zo maak je deze waxinelichthouder:
Je hebt nodig: haakkatoen, haaknaald 3 en een tomatenpureeblikje
Opmerking: * telkens wanneer een toer begint met 3 lossen, dan geldt dit niet als eerste stokje. Het laatste stokje haak je in de basis van deze drie lossen.
* Elke toer wordt afgesloten met een halve vaste.
* Pas regelmatig tijdens het haken of het hoesje mooi strak om het blikje gaat.

toer 1: Haak 16 stokjes in een magische ring, sluit met een halve vaste
toer 2: 3 lossen, dan in elke steek 2 stokjes. 
toer 3: 3 lossen, 1 stokje, 2 stokjes, 1 stokje, 2 stokjes, enz tot je rond bent.
toer 4: rondom vasten haken, maar insteken in de achterste lussen
toer 5: rondom vasten haken, haak elke 3e en 4e steek samen
toer 6: 3 lossen, op elke steek 1 stokje.
toer 7, 8 en 9: gelijk aan toer 6
toer 10 met gouddraad: haak vasten rondom. Hecht af

Voor de kronkelrand: Steek in de lussen in die bij toer 4 ontstaan zijn, haak in elke lus twee vasten.
Volgende toer: 3 lossen, *in de volgende steek 2 stokjes, in de volgende steek 3 stokjes*, herhaal * - * tot je rond bent.
Haak met gouddraad vasten rondom. Hecht af.


Blikjes over? Plak er gekleurd tape omheen, staat erg leuk! Kijk bij Silly Old Suitcase.


Ik kreeg de leuke tip om mee te doen aan de challenge van de Dutch Card Lovers, dus bij deze: ik doe gezellig mee!


7 opmerkingen:

  1. Wat een tempo met haken! Leuk hoor om zo te haken om een blikje. Groetjes mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er heel feestelijk uit! Ik heb vorig jaar ook een aantal miniblikjes gespaard, uiteindelijk zonder er iets mee gedaan te hebben weggegooid ...
    Deze leuke lichtjeshouders passen trouwens bij de challenge van Dutch Card Lovers: http://dutchcardlovers.blogspot.nl/2013/1/challenge-199.html
    Groetjes, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg, heel feestelijk door het rood en de goudaccentjes. Fijn dat je meedoet met DCL.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg knap gemaakt, zei deze niet haakster, hihi. Ziet er erg mooi en feestelijk uit!
    Dank je wel voor het meedoen bij DCL!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig leuke kerstcreatie heb je gemaakt! Heel origineel!
    Bedankt voor je deelname aan DCL.
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen