zondag 22 juni 2014

Snoeppotjes

 Op verschillende Facebookgroepen die over haken gaan, zag ik al diverse keren potjes met een gehaakt deksel voorbij komen.
Ik had een paar kleine kadootjes nodig, en zo'n snoeppotje leek mij wel geschikt.


Dus de glasbak ingedoken voor een paar jampotten. De deksels van de potjes had ik al niet meer, maar dat is niet zo'n probleem.

Het 'potjeshoedje' maken gaat als volgt:
(Gebruik haaknaald nr 3)

Begin met een Afrikaanse Bloem volgens het patroon van Karin aan de Haak. In plaats van 6 bloemblaadjes haak je 7 bloemblaadjes. Volg het patroon tot en met toer 5.

* Toer 6: (niet van kleur wisselen) haak op elke vaste een vaste, het stokje van de vorige toer sla je hierbij over (=49 vasten).
* Toer 7 - 11: haak vasten
* Toer 12: 1 vaste, 1 losse, 1 steek overslaan, 1 vaste, 1 losse, en zo verder tot het einde van de toer. Hierdoor ontstaan gaatjes om later het koord doorheen te rijgen.
* Toer 13: Hecht een nieuwe kleur aan. 1 half stokje, in de volgende steek 2 halve stokjes (dat is in de losse van de vorige toer), dan weer 1 half stokje, tot het einde van de toer.
* Toer 14: *1 half stokje, 1 half stokje, 2 halve stokjes*, herhalen rondom.
* Toer 15: Voor het golfrandje: * sla twee steken over, in de volgende steek 4 stokjes, 2 steken overslaan, 1 halve vaste*, herhaal *-* rondom. Hecht af.
Voor het koord haak je een ketting van lossen in de gewenste lengte. 

Ik heb jampotjes gebruikt van het eigen merk uit de supermarkt, volgens mij zijn die in de verschillende supermarkten hetzelfde. De diameter van de bovenkant is 6 cm.






3 opmerkingen:

  1. Dit is ook een héél gezellig hoedje!! Bedankt voor de uitleg!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pffffffff ik hoop dat ik dit kan. Maak zelf veel jam van onze vruchten uit de tuin. Maar dit.... Dank voor het delen van de haakbeschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen