dinsdag 26 augustus 2014

Ariadne omslagdoek

 Mijn vorige blogbericht had ik ook op Facebook geplaatst en daar kreeg ik nogal wat vraag naar het patroon van de omslagdoek.
Het patroon dat ik heb is een kopie uit de Ariadne van juni 1980.
Ik heb de vrijheid genomen om dit prachtige, 34 jaar oude patroon, over te typen en hier te plaatsen.

Gebruikte steken:
l = losse
st = stokjes
Je begint bij de punt en werkt naar boven toe.
Begin met een ketting van 11 lossen.

Toer 1: 1 st in de 5e l  vanaf de haaknaald, 1 st in de volgende l, 2 l, sla 2 steken over, 1 st in elk van de laatste 3 l van de ketting. Keer.
Toer 2: 4 l (=1e st), 4 st tussen de laatste 2 st van de vorige toer, 2 l, 1 st om de volgende 2l-boog, 2 l, 5 st tussen het laatste st van de vorige toer en de 4 l.
Toer 3: 4 l en 4 st tussen de laatste 2 st van de vorige toer, 2 l, 2 st om de volgende 2 l - boog, 2 st in de volgende 2l-boog, 2 l en eindig met 5 st tussen de laatste st en de 4 l aan het einde van de toer.
Alle volgende toeren beginnen en eindigen als in de 2e en 3e toer staat beschreven, dus aan het begin steeds 4 l en 4st in de eerste opening en aan het einde 5 st in de laatste opening. In de beschrijving verder aangegeven met 5 st.
Toer 4: 5 st, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 4 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st.
Toer 5: 5 st, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 8 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st
Toer 6: 5 st, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, sla 2 st over en haak 1 st op elk van de volgende 8 st, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st.
Toer 7:5 st, 2 l, 1 st om de volgende lossenboog, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, sla 2 st over en haak 1 st op elk van de volgende 4 st, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 1 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st.
Toer 8: 5 st, 2 l, 2 stokjes om de volgende lossenboog, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 1 st op het midden van de groep van 4 st, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st.
Toer 9: 5 st, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 4 st, 2 st om de volgende lossenboog,, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 4 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st.

Herhaal toer 5 t/m 9 tot de gewenste hoogte. Je herhaalt in elke toer het deel tussen 5 st - 5 st tot het einde van de toer.
Eindig met een toer van stokjes (op elke lossenboog 2 stokjes).


Ik heb 8 bolletjes acrylgaren 'Yasmina' gebruikt, met haaknaald 3,5.

In toer 8 had ik wat vergeten, dat heb ik nu in rood erbij geschreven (met dank aan de opmerkzaamheid van Wilma).
Ter verduidelijking van het herhalen van toer 5: in het midden van toer 4 (9) heb je twee groepjes van 4 stokjes gemaakt. Tussen die twee groepjes maak je in toer 5 een groepje van 4 stokjes en vervolgens ga je weer verder met '2 lossen, 2 stokjes om de lossenboog, etc. Er ontstaat zodoende een soort kruispunt tussen de ruiten (zie onderstaande foto):


www.facebook.com/weblogJolanda

Er is veel vraag geweest naar het haakschema van deze omslagdoek. Daarom hierbij de afbeelding uit de Ariadne:



46 opmerkingen:

  1. Wauw die is echt mooi. Ik ga eens proberen of het me lukt. Ik ben namelijk beter in haken vanuit een haakschema. Bedankt voor het patroon. groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dankje wel voor het delen..ik neem hem mee. en komt op mij too do list

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi patroon en mooie kleur, denk dat ik deze ook eens ga proberen!
    heb geen ervaring met Yasmina, hoe haakt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het leuke patroon! Het is goed te doen, ook al ben ik een beginner!
    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige omslagdoek!
    Kan je mij zeggen hoe groot deze omslagdoek wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het formaat van de omslagdoek bepaal je zelf, je kunt hem net zo groot maken als je zelf wilt. Die van mij is ongeveer 90 cm hoog en 1,80 m breed.

      Verwijderen
  6. erika wierenga4 maart 2015 om 13:27

    Ben ook bezig met deze doek vraag is hoeveel blokjes heb je van de punt na boven ben bang dat ik anders wol te kort heb

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi Jolanda!
    Heb jij ook een haakschema van deze omslagdoek?
    gr, Donatella

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het origineel zat wel een schema, maar erg onduidelijk, ik had er helemaal niks aan.

      Verwijderen
    2. Dank je Jolanda. Weet jij waar ik kan het vinden? Ik haak liever met een schema...
      gr, Donatella

      Verwijderen
    3. Heb het origineel wel met schema. Is wel een duidelijk schema. Maar het originele patroon is dan iet anders. je gaat dan vanaf de 52e toer vanuit het midden verder met een filethaakwerk. Ook wel erg leuk het originele patroon :-)

      Gr. Anja

      Verwijderen
    4. Het klopt inderdaad dat het origineel filethaakwerk in het midden heeft. Ik heb dat zelf weggelaten.

      Verwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb hem nu tot toer 10. maar kom niet verder. snap niet goed hoe je verder kunt herhalen vanaf toer 6. je hebt meer steken dan het patroon aangeeft. toer 6 lijkt nu gelukt maar nu toer 7.. waar haak ik de 4 stokjes op elk van de volgende 4 stokjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai!
    Prachtig patroon en erg simpel,
    maar heeft iemand ook een idee hoe ik dit om kan zetten naar een poncho voor een kind?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. The shawl is gorgeous and I would really love to make it. But the translation to english is not good so I wonder where I could get hold of the chart? I will be happy for any help I can get here :D My email is: enugulo@hotmail.com
    Best wishes/Lotta

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heeft u voor mij toch een afbeelding van het schema ook? Mag ook naar mijn mail gestuurd worden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank je wel voor het mooie patroon ik ga hem zeker maken

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat wordt bedoeld in toer 2 met: 4 st tussen de laatste 2 st van de vorige toer? Waar steek je de haaknaald dan in als je ze ertussen wilt krijgen, of haak je in de eerste een paar en in de tweede een paar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je steekt de haaknaald tussen de twee stokjes en daar maak je 4 stokjes

      Verwijderen
  17. Het patroon die ik nu heb staat dat je van af 6 tot 10 moet herhalen ,maar ik kom er niet uit .
    Hier staat van 5 tot 9 . Welke moet ik nu doen.
    Dank u

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dankjewel voor dit leuke patroon. Ik heb hem inmiddels gemaakt van zwart Tencel bamboo garen en hij is prachtig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen